Kroatië - aug./sept. 2016

Donderdag 25 augustus en vrijdag 26 augustus – 30 gr.

Wij zijn woensdag thuis vertrokken en na een voorspoedige reis zijn we donderdagnamiddag aangekomen op camping Autocamp Oliva in Rabac (Istrie).

De camping is groot en nog heel druk bezet. Hij ligt direct aan zee met vlak bij enkele grote drukbezette vier sterrenhotels.

Vrijdag wandelen we langs het strand naar het plaatsje Rabac. Veel winkeltjes en terrasjes geven het plaatsje een gezellige aanblik. Alles ligt op wandelafstand van de camping.

Zaterdag 27 augustus en zondag 28 augustus – 30 gr.

Zaterdag doen we boodschappen en maken een korte wandeling door het vlakbij gelegen plaatsje Labin, dat overigens niet veel indruk maakt.

Zondag maken wij een daguitstap met de boot naar het eiland Cres. We wandelen vanaf de camping naar Rabac waar de boot om 10 h vertrekt. We worden op de boot onmiddellijk verwend met een schnaps. Tijdens de vaart worden er dolfijnen gespot en de boot gaat heel langzaam varen om iedereen van dit unieke schouwspel te laten genieten. Na een uurtje varen komen we aan bij een idyllisch strandje op het eiland Cres. We mogen er een poosje vertoeven en indien gewenst zwemmen in het heldere water. Op de rotsen zitten heel wat meeuwen toe te kijken. Ondertussen wordt op de boot onze vis picknick bereid: verse makreel op de barbecue, brood en een frisse salade en drankjes naar wens. Een hoornsignaal geeft aan dat de maaltijd klaar is en iedereen gaat terug aan boord.

Tijdens de picknick varen wij naar de hoofdstad van het eiland: het stadje Cres (3000 inwoners). We krijgen een rondleiding door het oude gedeelte en zijn daarna een uurtje vrij vooraleer we terugvaren naar Rabac. Op de boot wordt muziek gespeeld door een accordeonist. Tegen 17h30 komen we terug in Rabac na een leuke gezellige tocht.

Maandag 29 augustus – 30 graden

Vandaag maken we een lange kustwandeling vertrekkend vanaf de camping. Kleine rotsstrandjes met kleurige parasols, spelende kinderen in het heldere water, zonnebaders en strandanimatie, restaurantjes en terrasjes, alles is vol leven en draagt bij tot de gezellige vakantiesfeer.

Dinsdag 30 augustus – 30 graden

Er staat een bezoek aan Rijeka op ons programma vandaag. Rijeka ligt zo een 64 km verwijderd van de camping. We vertrekken rond 10h en nemen de weg die langs de kust loopt. Rijeka is een grote stad met een grote haven. Langs de havenkaai liggen indrukwekkende gebouwen. De voornaamste bezienswaardigheid van Rijeka is de Gradski toren. In de binnenstad is het gezellig verkeersvrij winkelen. We hebben een uitstekende lunch op een terrasje in een smal, koel straatje.

Op de terugweg wandelen we ook even door het kustplaatsje Opatija.

Woensdag 31 augustus en donderdag 1 september – 30 gr

Woensdag maken wij een lange wandeling langs de strandboulevard en ook donderdag wandelen we even tot de haven waar de vis wordt gelost. We lunchen op een gezellig terrasje en verder verloopt de dag in zalig niets doen.

Vrijdag 2 september en zaterdag 3 september – 30 gr,

Vrijdagmorgen verhuizen wij naar camping Polari in Rovinj. Het is slechts een 60 km rijden en om 11h zijn we al ter plaatse. Camping Polari is een mega camping, maar heel mooi gelegen. De plaatsen zijn heel ruim en de camping oogt luxueus en gezellig.

In de namiddag gaan wij op verkenning langs het strand dt bestaat uit roststrandjes en groene ligweiden met bomen. Enkele kleine eilandjes liggen voor de kust.

Vrijdag gaan we wat boodschappen doen en in de namiddag vertoeven we aan het grote zwembad van de camping.

Zondag 4 september – 32 gr

Rovinj is een bekend plaatsje en we gaan er vandaag naartoe. De camping ligt op slechts 3 km van het stadje. Het oude centrum van Rovinj ligt op een schiereiland en is een pareltje. Zodra je door de stadspoort het oude centrum binnenwandelt kom je in een doolhof van nauwe schilderachtige, omhooglopende straatjes die je naar de kerk voeren. Vanaf het kerkplein heb je een prachtig uitzicht. Ook langs de haven is alles heel sfeervol en gezellig. Wij vinden Rovinj mooier dan St. Tropez.

Maandag 5 september – 28 gr,

De dag begint erg bewolkt, maar na de middag klaart het een beetje op. We maken een wandeling langs het strandpad vanaf de camping richting Rovinj. We zijn bijna 3h onderweg en genieten van de mooie natuur.

Dinsdag 6 september – 24 gr. En woensdag 7 september – 26 gr.

Het is opnieuw erg bewolkt met af en toe een dropje regen. We rijden met de auto naar Pula.

In Pula zijn nog enkele goed bewaarde Romeinse bezienswaardigheden zoals het amfitheater uit de 1ste eeuw, de tempel van Augustus, de triomfboog en de tweelingpoort. Zeker een bezoekje waard.

Woensdag blijven we de hele dag op de camping.

Donderdag 8 september – 28 gr.

Het is opnieuw tijd voor een uitstapje. Wij rijden naar Motovun, een middeleeuws ommuurd dorp in de heuvels. Hoog op de heuveltop en omringd door wijngaarden en cipressen biedt het dorp reeds van ver een schilderachtige aanblik. Binnen de muren is het middeleeuws karakter goed bewaard. De steile, smalle, onregelmatig geplaveide straatjes zijn wel een beproeving, maar daar laten de toeristen zich niet van weerhouden.

Na dit bezoek rijden we naar Novigrad. Deze kuststad heeft geen echte bezienswaardigheden maar het is gezellig kuieren langs het water op de boulevard met de terrasjes en langs de haven.

Een winkelstraatje springt in het oog door de vele fel gekleurde paraplus die boven de straat hangen en voor schaduw zorgen.

Vrijdag 9 september – 30 gr.

Vandaag zijn we te voet langs het kustpad helemaal tot in Rovinj gewandeld. Wij zijn rond 10 h vertrokken en kwamen rond 12h aan in Rovinj. De wandeling was leuk, er was veel te zien zoals een strand waar allemaal rotstorentjes waren gemaakt. Even verder werd er geklommen op de loodrechte rotswanden, en overal waren er kleine strandjes. Veel fietsers maakten gebruik van hetzelfde pad.

In Rovinj hebben we op een terrasje in de schaduw geluncht. Naast ons zat nog een Belgisch koppel, zodat we een gezellige babbel hadden. Er zijn hier echt weinig Belgen in de regio. We moesten dezelfde weg terug naar de camping. De terugweg was lastiger, omdat het warmer was, en we toch al een beetje vermoeid waren. Gelukkig kon je onderweg terecht voor een frisse drink.

Rond 16h45 waren we terug. Volgens mijn stappenteller hadden we 17,9 km afgelegd (meer dan 27000 stappen!).

Zaterdag 10 september tot maandag 12 september – 30 gr.

Zaterdag en zondag blijven we lanterfanten op de camping. We zitten aan het stand onder de bomen, of gaan even zwemmen in het zwembad.

Maandag gaan we er opnieuw met de auto op uit. We nemen eerst een kijkje bij de ruines van de verlaten middeleeuwse vestingstad Dvigrad. Dit stadje dat door oorlog, pest en malaria werd getroffen is sedert de jaren 1700 verlaten.

We houden ook even halt in Sv. Lovrec, eveneens een middeleeuws ommuurd plaatsje. Op het oude geplaveide plein staat nog een schandpaal. De klokkentoren is gerestaureerd.

Daarna gaan we naar Porec. Deze havenstad bestaat reeds sedert het Romeinse tijdperk. In de stad zijn verschillende gebouwen bewaard gebleven, vele in Venetiaanse stijl. Het is ook een toeristisch aantrekkelijk stadje met vele pleintjes, terrasjes en winkeltjes. Vele restaurants voeren er de Italiaanse keuken.

Wij bleven op een terrasje lunchen en reden daarna naar Vrsar, die ook een druk door toeristen bezochte havenstad is. Er loopt een mooie boulevard langs de zee en de haven.

We hebben en mooi stukjje Istrie gezien vandaag.

Dinsdag 13 september en woensdag 14 september – 30 gr.

Dinsdag is weer een dag van zalig nietsdoen en woensdagvoormiddag gaan we naar het Limski-Kanal. Dit kanaal ook wel eens Limfjord genoemd is een een beschermd landschap. We hebben geluk, want terwijl we daar aan het rondslenteren zijn komen een aantal oldtimers toe die netjes langs het water parkeren. Zij maken een 7-daagse rally van Istrie naar Venetie. De dure bolides, voornamelijk Ferrari, Jaguar, Austin Healey, Morgan.. trekken onmiddellijk kijkers, en de bestuurders genieten van de aandacht.

De namiddag blijven we aan het strand.

Donderdag 15 september – 26 gr.

De weersvoorspellingen voor vrijdag en zaterdag zijn slecht, er wordt veel regen voorspeld.

We besluiten een dag vroeger naar huis te vertrekken, d.w.z. morgen.

Maar vandaan gaan we nog een naar Rovinj om te lunchen. Tijens onze avondwandeling over de camping worden we door 2 Belgen uit Antwerpen uitgenodigd om iets samen te drinken; Zo hebben we nog een gemoedelijke babbel op onze laatste avond.

Als alles goed gaat zijn we zaterdag thuis