ITALIE - Toscane - mei 2008

Maandag 5 mei en dinsdag 6 mei
Om 7h30 vertrekken wij naar het alomgeprezen Toscane in Italië. Net voor Brussel en op de ring is het aanschuiven. Wij zitten meer dan 1h30 in de file van de ochtendspits. Maar verder verloopt alles heel vlot. Wij overnachten op een camping in Aarbug - Zwitserland.

Ook dinsdag vlot het goed en rond 17 h hebben wij onze eerste bestemming in Toscane bereikt. Wij plaatsen onze caravan op camping San Gusto in Limita sull'Arno.

Woensdag 7 mei - 26 gr.

We vliegen er meteen in en gaan naar Firenze. Het is slechts een half uurtje rijden en we hebben geluk want we vinden vlot een parkeerplaatsje.

Langs de rivier de Arno wandelen we naar de Ponte Vecchio, de oudste brug van de stad. Op de brug, in de vroegere werkplaatsen van leerlooiers en slachters, hebben zich juweliers en edelsmeden gevestigd. Het is een echte trekpleister voor de toeristen die, al is het nog maar 10h30, reeds massaal aanwezig zijn.

Ik ben een beetje verbijsterd door de grote drukte. Overal waar we komen zien we groepjes toeristen rond een gids geschaard staan, of loopt de gids met een bordje in de lucht voorop, gevold door een hele groep toeristen. Aan de musea staan ellenlange wachtrijen. De wachttijd bij bepaalde musea is soms meer dan 1,5 h!. Wij beperken ons tot sightseeing.

Langs de Piazzale degli Uffizi, waar een van de belangrijkste kunstmusea ter wereld is gevestigd, komen wij op de Piazza della Signoria, met het mooie Pallazo Vecchio en de logia della Signoria. Het is een soort openluchtmuseum met schitterende beelden: de fontein van Neptunus met beelden van dieren en nimfen, het beeld van Perseus, beelden over de ontvoering van de Sabijnse maagd en nog veel meer...

Via de smalle straatjes en mooie pleintjes komen wij bij de indrukwekkende Dom. De muren van de Dom zijn met marmer bekleed en er zijn veel beelden. Rechtover de Dom is het Baptisterium, waar je moet aanschuiven om een blik te kunnen werpen op de mooie toegangspoort: de paradijspoort met taferelen uit het oude testament .

Wij dwalen verder over de Piazza della Repuplica en ander pleinen tot we weer aan de oever van de Arno komen. Met de auto rijden wij nog naar Forte di Bellevedere. Van op de wallen van het complex hebben wij een schitterend uitzicht over Firenze.

Moegeslenterd maar tevreden keren wij terug van ons bezoek aan de kunststad Firenze.

Donderdag 8 mei - 27 gr.
We gaan rondtoeren door een stukje Toscane: Mugella en het dal van Sieve. We rijden eerst naar de stad Prato. Op het Piazza del Duomo staat de mooie kathedraal van S. Stefano. Prato is een mooie stad met typische pleinen en mooie gebouwen.

Onze rit voert ons verder door het schitterende Toscaanse landschap met kleine dorpjes. Heel mooi is het kleine Franciscanenklooster Bosco di Frati, rustig gelegen, ver van alles.

Als laatste bezoeken wij Fiésole, een stadje met getuigenissen uit een rijk verleden: de kathedraal, een kerkje met klooster van S. Francesco, een romeins theater. Vanop de rand van de op een heuvel gelegen stad heeft men een weids uitzicht op het landschap en op Firenze in de verte.

Hierna moeten wij het drukke verkeer rond Firenze trotseren om terug op de camping te komen.

Vrijdag 9 mei - 27 gr.

Tussen Firenze en Siena liggen de Chianti-wijnvelden. Vandaag verkennen we deze streek.  Wij rijden door een magnifiek landschap: wijngaarden, olijfbomen, de zo typische slanke cypressen, op de toppen van de heuvel een oud dorpje of vesting, en nu in de lente heel veel groen en veldbloemen in felle kleuren (o.a. hele velden klaprozen).

Even voor de middag bezoeken wij San Gimignano. Reeds van ver zie de de torens die het middeleeuws stadje kenmerken. Via de oude toegangspoort wandelen we het stadje binnen. Op de Piazza delle Citerna staat in het midden een waterput en rondom het plein mooie pallazos. Het Domplein met natuurlijk de Dom en enkele erg oude paleizen vormen een mooi middeleeuws decor.

We nemen de smalle wegen tussen de wijngaarden om naar Monte Riggione te rijden. Het volledig ommuurde plaatsje ligt op een heuveltop. De vestingsmuur met 14 torens is reeds van ver waar te nemen. Binnen de muren ligt het kleine dorp dat slechts uit een plein met waterput en een kerkje en enkele huizen bestaat. Een klein, maar goed bewaard vestingsdorpje dus, zeker het bezoekje waard.

Onze volgende halte is bij het Castello di Brolio. Dit is een ommuurd kasteel, nog steeds bewoond, met een kleine kapel ernaast. Er is een oude geplaveide toegangsweg. Achter het kasteel ligt de glooiende wijngaard die omzoomd is door heel oude cypressen.

Ons laatste bezoek is aan de abdij Badia Coltebuono. Deze voormalige abdij doet nu dienst als boerderij. De bijhorende kerk getuigt van een rijk verleden.

Al deze bezoekjes namen de hele dag in beslag. Wij hebben veel gezien en het was zeker de moeite waard.

Zaterdag 10 mei - 26 gr.

We verlaten deze camping. Hierbij hebben wij de hulp nodig van de 4 x 4 van de uitbater. Door de zanderige bodem kan niemand de helling op. We gaan naar Castiglione aan het meer van Tracimeno. Op de autoweg staan we meer dan een uur volledig stil als gevolg van een ongeval verderop. Iedereen komt uit de wagen om de benen te strekken, een rare aanblik op de autosnelweg.

Rond 14 h bereiken we camping Listro. De camping is mooi gelegen, vlak aan het meer en op 10 minuten wandelen van Castiglione.

De wereld is klein: op de camping staan nog mensen uit onze gemeente. Nadat we geinstalleerd zijn wandelen we nog naar Castiglione, een gezellig stadje met mooie winkeltjes, vlak aan het meer. De wind is aangewakkerd tot fel en krachtig en er zijn schuimkopjes te zien op het meer. Het is geen avond om lang buiten te zitten.

Zondag 11 mei - 25 gr.

Vandaag gaan we naar het beroemde stadje Siena. Via de Porte San Marco wandelen wij het stadje binnen. Auto's zijn in Siena niet toegelaten. De smalle geplaveide straten en pleinen zijn een lust voor het oog. Op het hoogste punt van de stad staat de prachtige kathedraal. Het is een kolossaal bouwwerk met een rijkelijk versierde façade en bronzen poort.

Het Piazza del Campo is bijzonder mooi en beroemd door de "Palio" d.i. een paardenrace ter ere van Maria op ongezadelde paarden. De paleizen rond het plein zijn goed bewaard en maken van dit grote plein iets unieks.

We slenteren door nog veel schilderachtige straatjes en pleintjes en we gaan lekker eten in één van de  restaurantjes. Over Siena kan je alleen maar met bewondering spreken.

Later in de namiddag rijden wij naar het Benedictijnenklooster Monte Olivetto Maggiore. Het klooster ligt midden in een cypressenbos en is nog bewoond. Een gedeelte van het klooster kan gratis worden bezocht (men vraagt een vrijwillige donatie). De kloostergangen rond de binnenplaats hebben prachtige fresco's over het leven van de H. Benedictus. Er zijn ook talrijke kunstwerken en schilderijen. Daar is ook nog de grote bibliotheek en de voormalige apotheek en er is een grote wijnkelder. Het hele gebouw is goed onderhouden en straalt een vriendelijke rust uit.

Op de terugweg blijven wij genieten van het wisselende, zeer mooie landschap.

In Pienza, waar net een groot bloemenfeest wordt gehouden, stoppen we om een kijkje te nemen. Ook dit plaatsje is uiterst charmant, misschien mede door het vele volk en de vele bloemen overal, of door de ongebruikelijke straatnamen zoals "Via del Amore" en "Via del Fortuna".

Het is ruim 19 h als we terug op de camping zijn met loden benen van het vele slenteren.

Maandag 12 mei - 22gr.  bewolkt

Gisteren zagen we op de terugweg in de verte Montepulciano hoog op de heuvel liggen. Het leek ons wel een bezoekje waard, en we gaan er in de voormiddag naartoe.

Daarna doen we de rondrit rond het meer van Tracimeno. Het is jammer dat het bewolkt is vandaag, daardoor komen de kleuren van het meer en het landschap errond niet goed tot hun recht.

In Magione en Monte Buono, twee piepkleine dorpjes op de helling boven het meer, houden we nog even halt. In Monte Buono loopt aan de rand van het dorp een door een laag muurtje omrande oude stenen wandelweg, met zicht op het meer. Stenen trappen, met langs weerszijden smalle straatjes, bloempotten langs de gevels van de huisjes, een oud vrouwtje op een stoel naast haar deur, dat zijn de tafereeltjes die je er aantreft.

Tegen de avond valt er wat regen. We zijn uitgenodigd voor een babbel bij onze dorpsgenoten, die hier jaarlijks vertoeven.

Dinsdag 13 mei - 22 gr. bewolkt

Vandaag gaan we een ander stukje Toscane verkennen. Daarvoor rijden we eerst naar Poppi. Een 13de eeuwse burcht, zeer goed bewaard, doet nu gedeeltelijk dienst als gemeentehuis. Het plaatsje heeft bijzondere straatjes, met langs weerszijden booggalerijen. Centraal staat een 17de eeuwse kerk met een mooie koepel en een mooie marmeren fontein. Er is ook nog een dierentuin, die wij echter niet hebben bezocht.

Dan rijden wij naar het klooster van La Verna, een fransiscanenklooster, waar St. Franciscus in 1210 de wondtekens van Christus zou hebben gekregen. Het klooster ligt op de Monte Penna op 1130 m hoog en dateert voor een stuk nog uit de 13de eeuw. Het is een bedevaartsoord, zeer stil en sereen en zeer mooi. Er was net een plechtigheid in de bijhorende basiliek, met een rondgang naar de Kapel van de Stigmata. De processie liep door een prachtige met muurschilderingen versierde gang. De ligging en de gebouwen, de rust die het uitstraalt, maken van dit klooster iets bijzonders.

Het is ook steeds weer genieten tijdens de verplaatsingen van het golvende mooie Toscaanse landschap.

Vanavond heeft het een beetje geregend, gelukkig bleef het overdag droog, maar wel bewolkt.

Woensdag 14 mei - 20 gr.

We verlaten deze camping en verhuizen naar Camping Argentario in Albinia. Deze camping ligt aan zee en heeft een prachtig zwembad. Tegen 14 h zijn we er reeds.

We hopen dat het nog wat warmer wordt zodat we van het strand en het zwembad kunnen genieten. We blijven de rest van de dag op de camping.

Donderdag 15 mei - 21 gr. zonnig

Onze camping ligt op het schiereiland Argentario dat door 2 landtongen met het vasteland is verbonden. Vandaag doen we de ronde van het schierieland. We beginnen bij het vlakbijgelegen Porto Stefano, een heel mooi havenstadje met een vissershaven en een jachthaven. De huizen liggen tegen de heuvelflank met boven op de heuvel het Aragonese fort Rocca.

Daarna rijden we de heuvels in en hebben weidse uitzichten op de rotsige kustinhammen. Hier en daar staat een toren, overblijfselen van een bewogen geschiedenis. De weg is in slechte staat, maar de uitzichten zijn schitterend.

Dan komen we in Porto Ercolo, eveneens een oud havenstadje geflankeerd door forten, hoog op de heuvels.

Op de smalle landtong Feniglia doen we een wandeling. Het is een natuurwandelpad, met observatieposten voor zeevogels. We zien zelfs een Bambi-ree voor ons op het pad. Via een dijk kunnen we de tweede landtong Ortobello oprijden. Hier staat nog een oude molen in het water.

Hier in het zuidelijkste deel zien we een heel ander Toscane, daarom niet minder mooi. Hier heb je de rotskust, de ruwe natuur en de havenplaatsjes.

Vrijdag 16 mei - 21 gr. bewolkt

Vandaag staan drie totaal verschillende bezoeken op het programma: het op tufsteen gebouwde stadje Pitigliano, de etruskische graftombes in de omgeving van Sovana en de thermale bronnen van Saturnia. Alles ligt op korte afstand van elkaar.

Na een bocht in de weg zie je Pitigliano plots opdoemen. Het is gebouwd op tufsteen rotsen bovenop een kloof. Het is een spectaculaire aanblik. De geplaveide straatjes met huizen in geel-bruine kleur net als de tufsteenrotsen, zijn verbonden door trappen of arcades. Er zijn weinig toeristen, we kunnen rustig alles bekijken.

Daarna rijden wij naar Sovana. Het is een klein charmant dorpje uit de 16de eeuw met een in visgraat geplaveide hoofdstraat en een heel mooi pleintje en veel bloemen langs de huisjes. Een oude stenen weg leidt naar de kathedraal.

Op ca. 2 km van Sovana bezoeken we de etruskische necropolis. De graven, meestal nissen in de grotten, dateren van rond de 3de eeuw v. Ch. Sommige hebben de vorm van een tempel. Heel bijzonder zijn de cavones, de toegangswegen tot de graven: het zijn nauwe, diep in de kliffen uitgegraven doorgangen, soms honderden m lang en soms tot 30 m diep.

Als laatste gaan we naar Saturnia, een druk bezocht kuuroord omwille van de bronnen met zwavelhoudend water van 37 gr. Bij de cascade del Mulino heeft het water verschillende bekkens gevormd. Hier zijn veel toeristen die in het warme water baden. Ook wij gaan er even in en het is echt deugddoend.

Zaterdag 17 mei - 22 gr. bewolkt

We doen een flinke wandeling in het regionaal Parc de Maremma. Het is een beschermd natuurgebied tussen de zee en de Maremmavlakte. Het eerste uur lopen we door een donker bos waar everzwijnen leven. Daarna wandelen wij door een met bloeiend struikgewas begroeide vlakte. Daar zien we een paar keer een kleine kudde herten.

Na deze mooie natuurwandeling gaan we terug naar de camping. We hadden graag nog wat op het strand of aan het zwembad gelegen, maar de grijze wolken en de regendreiging maken dat we rustig bij de caravan blijven.

Zondag 18 mei - 20 gr. regen

We verhuizen iets noorderlijker naar een camping in Ameglia. Onderweg valt de regen met bakken uit de hemel. Het is een mooie camping met zwembad, maar daar heb je niets aan in de regen. Rond 17 h kunnen we even buiten zitten onder een mager zonnetje, maar dat duurt niet lang.We hopen dat het morgen beter is.

Maandag 19 mei - bewolkt, regen 20 gr.

Als we op stap gaan naar Pisa schijnt de zon even, maar al vlug komen er grijze wolken opzetten. Maar gelukkig blijft het droog als we de beroemde scheve toren van Pisa, de dom en het bijhorende ronde Battistera (doopkapel) gaan bekijken. Die scheve toren zagen we jaren geleden al eens, en het blijft een verbijsterende aanblik. De architectuur van de gebouwen op het Piazza dei Miracoli is magnifiek. De terrasjes rond het plein zitten overvol als we 's middags iets gaan eten.

Lucca is de volgende stad die wij bezoeken. Lucca is volledig ommuurd door robuuste stadswallen. Binnen de muren ligt de oude binnenstad. We beginnen onze stadswandeling bij de San Martino kathedraal die een mooie gevel van groen-wit marmer heeft en een rijk versierd gotisch interieur. Via het grote door platanen overschaduwde plein Napoleone gaan wij naar het Piazza San Michele waar de San Michele kerk staat. Opvallend is de 13de eeuwse gevel met de verschillend gedecoreerde zuilen en bovenop het beeld van de aartsengel Michael die de draak velt.

We nemen ook een kijkje in de basiliek van San Frediano en gaan dan naar het opvallenste plein van Lucca: het Piazza dell Amfiteatro. Dit plein is rond van vorm en toegankelijk via 4 doorgangen. De huizen rond het plein zijn gebouwd op wat vroeger een amfitheater was.

Even verder staat de Torre Guinnigi. Ondertussen is de hemel steeds grijze geworden en rond 16h30 gaan de hemelsluizen open. Iedereen zoekt dekking in een portiek of waar dan ook. Als de hevige stortregen iets minder wordt, houden wij het voor bekeken en haasten we ons terug naar de auto die net buiten de stadsmuren staat. De hele weg terug blijft het hard regenen. Maar het mooiste van Lucca hebben we toch gezien.

Dinsdag 20 mei - regen 18 gr.

We konden weinig doen vandaag, want het heeft bijna de hele dag flink geregend. We zijn met de auto een kijkje gaan nemen bij de marmergroeven van Carrara. Ondanks de gietende regen wordt er druk gewerkt. De vrachtwagens met de grote marmerblokken rijden af en aan. Bij een uitkijkpunt konden we neerkijken op de groeve en de afgegraven flank van de berg.

De rest van de dag blijven we binnen, hopend op beter weer.

Woensdag 21 mei - zonnig/bewolkt 22 gr.

We gaan heel vroeg op pad naar Cinque Terre. Dit ligt niet meer in Toscane maar in Ligurie. Cinque Terre bestaat eigenlijk uit vijf dorpjes aan zee gelegen op de rotsen. Ze zijn onderling verbonden door een schitterend wandelpad. Tussen Riomaggiore, het eerste dorp en Monterosso, het laatste dorp zijn slechts 10 km. Met de auto zijn ze moeilijk te bereiken, maar er is een spoorlijn en je kan ook de boot nemen.

Wij gaan met de auto tot aan het eerste dorp Riomaggiore. De hoofdstraat die naar zee leidt, is heel speciaal. De hoge huizen zijn kleurrijk en in de smalle straat staan de boten "geparkeerd". Er is een klein strand op het eind van de straat.

We nemen de trein naar Manarole, slechts een paar km verder. De haven is een terras aan de voet van de felgekleurde huizen. Hoger op de heuvel zie je de wijnvelden van Cinque Terre.

Nu nemen wij het wandelpad dat langs de kust over de rotsen naar Corniglia loopt. Na een goed uur wandelen komen wij in het derde dorp Corniglia. Het was een prachtige wandeling met mooie vergezichten

In Corniglia nemen wij opnieuw de trein naar Vernazza. Dit is veruit het mooiste kustdorpje: smalle straatjes, veel trappen en een prachtig pleintje met kerkje vlak aan zee, waarvan de muren in het water staan. Aan de andere kant van Vernazza kijkt een burcht uit over zee.

We gaan een klein stukje wandelen op het pad dat naar het laatste dorp voert omwille van de mooie uitzichten, maar keren dan terug en nemen de trein naar Monterosso. Het historisch centrum, een haventje, een strand, de ruige rotskust, het is allemaal heel mooi.

Hierna nemen wij de trein terug naar Riomaggiore.  Het is al laat in de namiddag, toch gaan we op de terugweg nog naar Portovenere, een op een landtong gelegen schilderachtig dorp, met een mooie haven. Langs de kade staan ook hier de felgekleurde hoge huizen. Op de punt van de landtong staat een 12de eeuws kerkje. Er is nog de grot van Byron, en ook nog een kasteel. Langs de haven is er een heel mooie promenade.

Het is een gedenkwaardige dag geweest. Cinque Terre is fantastisch mooi, met niets te vergelijken, en ook Portevenere was heel bijzonder.

Donderdag 22 mei - 23 gr. zonnig

We verhuizen nog één keer naar een andere camping, slechts 120 km verder, zodat we tegen 10h30 reeds op camping Rapallo staan. We gaan onmiddellijk naar Portofino, een mooi, mondain havenstadje. In St. Margerita gaan we lunchen en nadien blijven we de rest van de dag op de camping.

Het is onze laatste dag hier in Italië, het einde van een mooie vakantie.