SKANDINAVIE 2007

Rondreis met de caravan door Denemarken, Zweden, Finland en Noorwegen tot aan de Noordkaap.

Zondag 1 juli en maandag 2 juli

Zondag en maandag zijn twee volle onderwegdagen. Zondagavond overnachten wij op een camping in Duitsland. We zijn niet zo ver meer van de grens met Denemarken. Het is bar slecht weer, het regent pijpestelen. Maandag houden we rond 17h30 halt op de "Rastplatz Bragehus" in Zweden en we besluiten daar te overnachten. Zo kunnen we nog een wandelingetje maken bij het meer en even de ruines van het Bragehus bezoeken. We zijn nog slechts 250 km van Stockholm verwijderd.

Dinsdag 3 juli

Dinsdagvoormiddag plaatsen we ons dan op een camping in Stockholm. We brengen reeds een eerste bezoek aan de stad. Met de metro zijn we in 10 minuten in het hart van de stad, het druk bezochte winkelcentrum met verkeersvrije straten. Maar dat is niet het doel van ons bezoek. Stockholm is een verzameling van door bruggen met elkaar verbonden eilandjes, wat daardoor de stad heel bijzonder maakt. Het eerste wat ons opvalt in het centrum van de stad is de grote glazen zuil met de fontein errond op het Sergels Torgplein. We wandelen langs de mooie, imposante gebouwen naar de "Kunströdgardin", een populair trefpunt in de stad met veel terrasjes. Hier zijn er ook kleinkunstvoorstellingen en animatie. Dan gaan we een brug over naar het eilandje Skippsholmen dat op zijn beurt verbonden is met Kastelholmen. Beide eilandjes zijn museumeilanden. Dan doen we een stukje van het grotere eiland Djugarden, waar we o.a. een kijkje nemen bij het Rosendalpaleis. De wandeling via de bruggen en langs de oevers geeft ons telkens prachtige beelden van de gebouwen en het drukke scheepsverkeer. Met de metro gaan we terug naar de camping.

Woensdag 4 juli - 22 gr.

We nemen opnieuw de metro naar Stockholm. We bezoeken vandaag de Gamla Stan, het oudste stadsdeel, een afzonderlijk eiland. Het is bijzonder mooi. Er zijn schitterende gebouwen, o.a. het "Riddehuset", het Nobelmuseum, en er zijn mooie pleinen, allen met kasseien geplaveid, er is zoveel te zien, teveel om op te noemen.

Tegen de middag zijn we bij het Koninklijk Paleis, waar we met een duizend andere toeristen het aflossen van de wacht bijwonen.

Op het eiland Södermalm nemen wij de Katarinalift die ons 36 m hoger brengt en waar we zo een mooi panoramisch zicht op Stockholm hebben.

Wat kan ik meer zeggen? Het uit 14 eilanden bestaande Stockholm is een schoonheid, historisch interessant met schitterende gebouwen, en uniek vanwege het vele water en de mooie pleinen en parken. Het is tevens een levendige, sfeervolle stad.

Het is al laat in de namiddag als we terug op de camping zijn.

Donderdag 5 juli - 24 gr.

We vertrekken uit Stockholm richting noorden, want de Noordkaap is ons verste doel. Het landschap waardoor wij rijden is vlak en groen, met hier en daar bossen en meren. We volgen de weg nr. 70 die steeds bosrijker wordt. In Säter houden we halt. Säter is een stadje waarvan de stadskern nog volledig uit rode houten huisjes bestaat.

In de 17de eeuw werden in Säter koperen munten geslagen met koper afkomstig uit de mijnen van Falun.

We rijden verder langs het mooie Siljanmeer en we stoppen in Leksand, dat aan het meer ligt. In Leksand is een openluchtmuseum met woningen, blokhutten eigenlijk, uit de 17de en 18de eeuw. Daar wordt ieder jaar begin juli een volksmuziekfeest gehouden en we hadden het geluk enkele volksdansers aan het werk te zien.

Op de lokale markt worden enkele oude ambachten gedemonstreerd.

We vervolgen onze weg en als we rond 17h30 een kleine camping aan een meertje zien liggen, besluiten wij daar te overnachten.

Vrijdag 6 juli - 24 gr.

Goed uitgerust na een nacht op een heerlijk rustige camping gaan we verder noordwaarts. De weg is mooi, maar met weinig verandering t.o.v. gisteren: de bossen, meren en een zonnige hemel.

In Vendalen nemen we een kijkje bij de achtkantige houten kerk met een afzonderlijke, eveneens volledig houten klokkentoren.

Als we in Stromsund vlak bij het meer een kermis en markt zien, nemen wij een uurtje om er even rond te lopen en van de sfeer te genieten. Rond de middag zien we een drietal rendieren zomaar op de weg lopen, en in de namiddag zien we een vos in de berm. Tegen de avond hebben we op de camping waar we overnachten last van andere diertjes: kleine, vervelende muggen.

Zaterdag 7 juli - 11 gr.

Het is koud en winderig als we rond 9h30 de camping verlaten, en er valt een fijne motregen. Het blijft de hele dag koud en nat en de temperatuur komt niet boven de 11 graden, dat is 13 graden minder dan gisteren. We zullen vandaag tot aan de Finse grens rijden, met een onderbreking even voor Luela, waar we Gammelstad, het grootste kerkhuttendorp van Zweden zullen bezoeken.  Rond 14h30 zijn we in Gammelstad en het regent nog steeds. Dit dorp staat op de Unescolijst van wereldcultuur, en bestaat uit ca. 450 houten huisjes rond de kerk verzameld. Slechts enkele zijn nog bewoond. Ze dateren uit de 17de en 18de eeuw en behoorden o.a. toe aan boeren die van heel ver naar de kerk kwamen en zo hun eigen huisje dicht bij de kerk hadden.

Gammelstad is eigenlijk het vroegere Luela, maar door het omhoogkomen van het land verlegde de stad Luela zich dichter bij de monding van de Lule. In het dorp waren er stallen, een pakhuis enz... Een van de huisjes hebben we bezocht. Ze bestaan uit twee plaatsjes met een haard en slaapkribben van amper 150 cm. Wat moeten de mensen vroeger klein zijn geweest!

Na ons bezoek rijden we nog even verder tot net voor de Finse grens waar we op een rustplaats overnachten.

Zondag 8 juli - 11 gr.

Het is nog steeds koud en regenachtig als we verder trekken. We rijden Finland binnen en zijn tegen de middag in Rovaniemi, waar we eerst het Artikum museum  bezoeken.  Dit museum is werkelijk de moeite waard. In de eerste plaats is het een tentoonstelling over het leven van dier en mens, vroeger en nu, in het koude Arctische gebied boven de poolcirkel. Ook de klimaatsverandering wordt aanschouwelijk naar voor gebracht. Er was een expositie over het Sami-volk (de Lappen) met zijn speciale cultuur en er was nog een heel mooie diashow met beelden van Lapland en het noorden in zomer en winter en magnifieke beelden over het noorderlicht. We waren er dus een paar uurtjes zoet.

Daarna zijn we naar Santa-village gegaan even buiten Rovaniemi. Daar kan je de "echte" Kerstman ontmoeten, er zijn veel winkeltjes en in Santa's postkantoor kan je kaarten en brieven verzenden met een unieke Santa poststempel enz... Het is allemaal heel commercieel, maar wel leuk. Santa-village ligt ook precies op de Poolcirkel, daar moet dus een foto van genomen worden.

We rijden nog even verder tot we een mooi plaatsje aan een meertje vinden waar we willen overnachten. We zijn "wild-campeerders" aan het worden, maar we staan er niet alleen, nog een viertal andere zwervers blijven op dit plaatsje slapen.

Maandag 9 juli - 11 gr.

Om 3 h 's nachts wordt ik door mijn man gewekt met de mededeling dat het hard regent en dat wij weg moeten van ons mooie plekje, omdat wij anders in de modder vast komen te zitten. Dus de pootjes worden ingedraaid en wij verhuizen naar een parking naast de weg, 10 km verder. Dit alles gebeurt onder een klare, zwaar bewolkte hemel. Het is om 3h 's nachts net zo klaar als om 3h 's middags. Op de parking kruipen we weer onder de dekens en het is 8 h 's morgens als ik wakker wordt van de geur van verse koffie die manlief heeft gezet. Het is bitter koud buiten, amper 5 gr. en het regent. Wij rijden verder tot Inari, waar we ons na de middag op een camping settelen. Wij blijven hier een paar nachten. Wij halen wat info in het toeristenbureau van Inari en besluiten nog een wandeling te doen. Het regent nu niet meer. We wandelen naar de Otsama heuvel vanwaar wij een mooi uitzicht hebben over het Inarameer. Het is 6 km stappen, heen en terug,  een stuk door een bos en een moerassig gebied (soms zijn er houten loopplanken boven het moeras gelegd), daarna gaat het steil bergop.

Boven op de heuvel staat een hut, voorzien van houtblokken en kachel en een kookvuur, voor ieder die er wil gebruik van maken. Erg welkom voor wie even wil rusten en beschutting zoeken tegen de gure wind (zoals wij dus). Na 2h30 stappen zijn we terug bij de auto, en het begint net weer hard te regenen. Juist op tijd terug dus! Rest ons nog ons avondmaal en een goed boek in de verwarmde caravan.

Dinsdag 10 juli - 10 gr.

Het regent al van in de vroege morgen. Wij rijden naar het vlakbijgelegen Siida tentoonstellings-centrum. Hier is een openluchtmuseum met hutten en tenten van de Sami en een tentoonstelling over het leven van de Sami boven de Poolcirkel. Er is ook een toeristeninfobalie. De tentoonstelling slaan wij over omdat het gelijkaardig is aan die van het Artikum museum. Maar als wij een foldertje vinden over een rendierfarm op 14 km, rijden wij daarheen. Wij zijn er rond 11h en de zoon van de uitbater vertelt ons dat er iedere namiddag een rondleiding is voor 20 Euro/pp. Als ik wat uitleg vraag blijkt dat wij 3 mannetjes rendieren en 2 vrouwtjes en 2 kleine rendieren zullen zien, met uitleg over hun leefgewoonten. de "farm" heeft 32 rendieren, maar de rest loopt vrij rond. Verder is er nog een Sami-hut met handwerk van de Sami en zal  de boerin, die een Samische is, enkele volksliederen zingen. Duur van de rondleiding: ca. 1h30. Wel ik heb mij bij een rendierfarm wel wat anders voorgesteld, en ik vind 20 Euro per persoon om ca. 5 rendieren te zien wel heel prijzig, dus zien we daar maar vanaf. We zien bijna dagelijks rendieren op de weg!

In de namiddag willen we graag de wilderniskerk van Pielpajarvi zien, dat is een wandeling van 4h heen en terug. Maar het blijft regenen en wie is er nu zo gek om 4h in de regen te gaan wandelen? Wel, zo gek zijn wij! Het kerkje is alleen te voet te bereiken of met een bootje en dan nog 3 km te voet. Via een aardeweg is er een kleine parking midden in het bos en dan is het nog 4,5 km door het sompige bos en langs enkele mooie meertjes. We doen 2 h over de heenweg, en de hele tijd regent het flink. We bereiken het houten kerkje uit 1760.

Vroeger stonder er kerkhutten rond, waar de kerkgangers konden overnachten. Die zijn er niet meer. Er is echter wel nog een schuilhut voor iedereen toegankelijk .

Achter het kerkje is een nieuwe houten hut gebouwd met een "Fins toilet" d.i. een houten bank met een gat in met deksel. Je behoefte valt in een gat in de grond. Er staat een bak met houtkrullen die je door het gat moet strooien (om de geur te maskeren?). Ongeloofelijk, maar het ziet er netjes uit.

Op de terugweg hadden wij gelukkig geen regen meer, maar als we terug op de camping zijn, staan de sluizen alweer open.

Woensdag 11 juli - 21 gr.

Als we de camping verlaten om verder noordwaarts te trekken, voelt de temperatuur reeds warmer aan dan gisteren. En het wordt een aangename, warme dag, we halen zelfs boven de 20 gr. Ook het landschap verandert. Na dagen door een vlak landschap met bossen en meren te hebben gereden, komen we nu in een heuvelachtig gebied, met nog steeds veel bossen en meren, maar door de hoogteverschillen heel anders.  In Tana-Bru rijden we Noorwegen binnen. Nu komen we bij de noordelijke fjorden en wordt het landschap bijzonder mooi. Regelmatig zien we een rendier op de weg of in de berm.

In Rusteflebma staat de Tanakerk, heel eigentijds met een open klokkenstoel. We gaan er een kijkje nemen. We volgen dan de weg naar Lakselv, langs de fjorden en door de kale heuvels. Hier en daar zie je een flard sneeuw in het landschap.

Dan gaat het langs de Pordsanger-fjord omhoog voor de laatste kilometers naar de Noordkaap. In Olderfjord stoppen we op een camping. Morgenvoormiddag doen we de laatste 120 km tot de Noordkaap.

Donderdag 12 juli - 11 gr.

Vol goede moed en met redelijk weer vertrekken wij voor de laatste 120 km naar de Noordkaap. De weg is bijzonder mooi: een rotsachtig landschap, geen bomen meer, langs de zee, het is echt een plaatje. Regelmatig zien we rendieren die in de valleien grazen, soms enkele op de weg.

In Kafjord rijden wij door de 7 km lange tunnel onder de zee. Het tolgeld voor deze tunnel is 195 Nok = (ca. 25 Euro). Zo komen wij op het eiland Mageroya waar de Noordkaap het uiterste punt is dat je met de wagen kunt bereiken. Er is nog een punt noordelijker, maar dat kan je alleen te voet via een pad van 8 km bereiken. Er komt een dikke mist opzetten als we tegen de middag de Noordkaap bereiken. We moeten 195 NOK per persoon toegangsgeld betalen, maar we mogen hier wel 48 h op de grote parking blijven staan en hebben overal toegang: tot de panoramafilm, de tenstoonstellingen en de Kaap zelf. Op de parking staan heel veel mobilhomes en caravans. We eten iets in de caravan en gaan dan eens rondkijken.  Als we bij de grote wereldbol staan realiseren wij ons dat we op 71°10'21" noorderbreedte zitten, dat wij hiervoor 4494km hebben afgelegd sedert wij thuis zijn vertrokken (weliswaar via Stockholm en nog andere bezoekspunten).

Wegens de dikke mist kunnen we buiten niet veel zien en wij gaan naar de videovoorstelling. We zien prachtige beelden op een panoramisch scherm van het landschap rond de Noordkaap doorheen de vier seizoenen. Later in de avond komen 10-tallen bussen toe met toeristen om naar de middernachtzon te kijken. Spijtig voor hen, en voor ons, want de mist is zo dik dat je geen 20 m ver ziet. Morgen misschien beter.

Vrijdag 13 juli - 14 gr.

Een gure wind en een dikke mist doen ons besluiten even van de Noordkaap weg te gaan op verkenning op het Mageroya-eiland. We kunnen nog terugkeren, want ons toegangsticket is tot 14/7 geldig. Als we weg zijn van de hoge kaap is het nog steeds koud, maar er is geen mist. We bezoeken het plaatsje Skarsvag, een vissersdorp. Het plaatsje is mooi met kleurige huizen en de vissersboten in de kleine haven.

We maken er een wandeling over de heuvel tot aan de rand van de fjord waar een natuurlijke rotsboog is.

Ondertussen schijnt de zon en wordt het weer merkelijk beter. Daarna gaan we naar Honningsvag, een stadje met een grote haven, waar ook grote cruiseschepen aanmeren. De toeristen die met de cruiseschepen aankomen worden met bussen naar de 35 km verder gelegen Noordkaap gebracht.

Om 16 h is het weer zoveel beter geworden dat wij terug naar de Noordkaap rijden. Nu kunnen we op ons gemak rondkijken bij de Globe, die de Noordkaap typeert, en bij het monument "Children of the Eart" opgericht in 1989 door 7 kinderen uit verschillende werelddelen, om vriendschap, hoop en samenwerking te symboliseren. Er wordt jaarlijks een geldprijs uitgeloofd aan een organisatie die werkt aan de verbetering van de levensomstandigheden van kinderen.

Natuurlijk hopen wij een schitterende middernachtzon te zien! En vannacht is het raak! om 0h22 staat de zon op haar laagste punt aan de horizon. Geen zonsondergang, want het is nog heel klaar en helder, maar het is prachtig om dit met honderden anderen mee te maken op het meest noordelijke punt. De sfeer zit er hier helemaal in: er wordt gezongen, sommigen drinken champagne, er wordt volop gefilmd en gefotografeerd. Het is heel mooi om eens mee te maken.

Zaterdag 14 juli - 16 gr.

We verlaten nu definitief de Noordkaap en rijden naar Hammersfest. Dit is een grote havenstad. We bezoeken de Hammersfestkerk en doen enkele boodschappen. Persoonlijk vond ik Hammersfest een beetje tegenvallen.  Ondertussen is het beginnen regenen. Na ons bezoek rijden wij richting Alta. Op een rustplaats onderweg blijven wij overnachten.

Zondag 15 juli - 21 gr.

Onder een stralend zonnetje rijden wij verder door het fjordengebied van Finmark en Troms. Het is bijzonder mooi, en telkens weer houden we halt om een stukje te filmen of om foto's te nemen. We rijden langs fjorden met klinkende namen: de Altafjord, de Jokelfjord, Langfjord, Katfjord... en ze zijn allemaal om het mooist. Wij rijden door een droomlandschap: het blauwe water in de fjorden, het groen en de vele veldbloemen, besneeuwde bergtoppen, kleurige vissershuisjes, kleine haventjes, nu en dan  rendieren op de weg, we hebben ogen tekort.

Langs de Langfjord zien we veel droogstellingen waar in de lente de vis wordt gedroogd en aan de Lyngefjord staan nog oude vissershutten uit de jaren 1900.

We hebben maar 300 km gereden vandaag als we rond 17h op een camping , hoe kan het ook anders,  aan een mooie fjord halt houden. Morgen hopen wij de Vesteralen-eilandengroep te bereiken.

Maandag 16 juli - 14 gr.

Het is zwaar bewolkt als we rond 9h30 de camping verlaten. We volgen de prachtige route (E6) naar de Vesteralen. We maken een kleine omweg via de R87 om de mooie, grandioze waterval Maselvfoss te bewonderen. Bij deze waterval is er ook een zalmtrap.

We bereiken rond 17h een camping in Sortland op de Vesteralen.

Dinsdag 17 juli - 14 gr.

Vandaag is volledig bestemd om rond te toeren op de Vesteralen-eilanden, te beginnen met het eiland Andoy. Bijna alle eilanden zijn door bruggen met elkaar verbonden. Eerst gaan we naar het verste punt: Andenes, een oude walvisnederzetting. Van hieruit kan je een walvissafari doen. We keren terug langs de andere kant van het eiland. In Jennestad bezoeken we een oude handelsnederzetting. Het is een houten loods, vlak bij het water. De winkel is nog intact zoals in de jaren 1920 - 1930. Daar werd alles verkocht dat door boten kon worden aangevoerd: linten, naaigaren, thee, gereedschap, kleren....De oude kassa, de houten schappen en laden, de buiskachel, de opslagplaats: het is net een filmdecor.

Vervolgens rijden we door het mooie eiland Bo. Het landschap met de grillige bergpieken, en de kleine fjorden is bijzonder. In het kleine vissersplaatsje Nykam zien we op een rotswand wel duizend meeuwen, het is een lawaai van jewelste!

In het schilderachtige vissersdorp Hovden zien we heel veel droogstellingen waar stokvis wordt gedroogd in de lente als er nog een droge vrieslucht is. Nu konden we nog enkele restanten zien en ook in een opslagplaats lag nog veel gedroogde vis, maar eigenlijk is het droogseizoen voorbij.

Onderweg zagen we een eland lopen dicht bij de weg. Het gebergte, de vele inhammen, eilandjes, rotsen, de houten huisjes hier en daar, de veldbloemen, de kleine haventjes met de vissersboten, de meeuwen, het waren onvergetelijke, maar moeilijk te beschrijven indrukken.

Woensdag 18 juli - 12 gr.

Om 12h30 hebben we afspraak in Sto, om van daaruit op "seal-safari" te gaan. Maar we gaan reeds om 9h30 op tour. Er is een felle wind, hopelijk is het tegen de middag wat minder. We gaan eerst een kijkje nemen in Nyksund op het eiland Oksnes. Het is een verlaten nederzetting van walvisvaarders. Het plaatsje met zijn verlaten loodsen en houten gallerijen wordt nu weer gerestaureerd. Ondertussen is de wind tot stormkracht aangewakkerd. De dreigende wolken en de gierende wind geven het plaatsje iets spookachtigs.

We rijden nu naar Sto, maar alle boottochten zijn wegens de storm geannuleerd. Men raad ons aan het morgen opnieuw te proberen. Wij rijden dan maar terug en lopen nog even rond in Sortland, dat in vergelijking met de schilderachtige vissersplaatsen die we reeds bezochten, een beetje saai aandoet. Sortland is wel groter en er zijn verschillende winkels. Tijd dus om ons te bevoorraden. Rond 16 h zijn we terug op de camping.

Donderdag 19 juli - 11 gr.

We rijden de 50 km terug naar Sto om daar de uitgestelde zeehonden en vogelsafari te doen. Om 13h krijgen wij een wind- en waterbestandig pak om aan te trekken en mogen in de grote Zodiac (max. 8 personen) stappen. Ons zeeavontuur kan beginnen. Met 225 PK en aan hoge snelheid worden we door de fjord naar open zee gebracht.

Wij varen naar het onbewoonde eiland Anda. Rond Anda liggen vele kleine rotseilandjes. Al vlug wijst onze schipper naar de papegaaienduikers die op de zee drijven. Hij mindert vaart om de vogels niet te vlug weg te jagen. Bij het onbewoonde grote eiland Anda, met zijn oude vuurtoren zien we ontzettend veel meeuwen en andere zeevogels. Telkens laat de schipper de boot zo dicht mogelijk zachtjes dobberen. Even verder zien we de eerste zeehonden (of robben ?) in het water. Op een rotseilandje liggen er enkele te zonnen. We zien rotsen vol met meeuwen en ook andere zeevogels. Het is wel heel moeilijk om te dieren te fotograferen, want er is veel deining op de zee, en als we te dichtbij komen, zijn ze natuurlijk weg.  Maar het is een onvergetelijk schouwspel.

We zien een paar plaatsen waar de zee aan het "broebelen" is. Volgens de schipper zit daar een hele school makreel. Ruim 1h30 wordt er tussen de rotsen gelaveerd vooraleer we terug varen.  Het was een unieke ervaring!

Om 15h30 trekken we dan met de caravan verder naar de Lofoten. In Melba hebben we geluk en kunnen we onmiddellijk op de overzetboot naar Fiskebol. Vanavond staan we op een mooie, aan een fjord gelegen camping in Lyngvaer.

Vrijdag 20 juli - 10 gr.

Regen, dichte bewolking: de dag begint niet goed. We wagen ons toch aan een kleine uitstap naar Henningsvaer, maar de regen wordt steeds heviger. Wij rijden nog naar Svolvaer, een havenstadje, waar we in de bibliotheek gaan internetten en een paar e-mails versturen. De regen blijft met bakken uit de hemel vallen, dus de rest van de dag blijven wij op de camping.

Zaterdag 21 juli - 12 gr.

Het is nog steeds zwaar bewolkt, maar gelukkig regent het niet meer. Nu kunnen we een stukje rondtoeren op de Lofoten. We volgen de weg langs de fjorden en komen langs verschillende vissers-plaatjes zoals Stamsund, Mortsund enz... In één van de plaatsjes ligt een walvisjagersboot met het harpoen op de voorsteven aan de kaai. In Leknes dat met 2100 inwoners het grootste plaatsje van het eiland Vestvagoy is, wandelen we ook even rond. In Eggum doen we een wandeling van een uurtje langs de rotskust. De wandeling begint bij de overblijfselen van een van de eerste duitse radiostations gebouwd in de 2de wereldoorlog. De wind giert om onze oren, maar de zon schijnt en de wandeling is heel mooi.

Daarmee was onze dag weer goed gevuld.

Zondag 22 juli - 12 gr.

Vandaag bezoeken wij het zuidelijkste deel van de Lofoten, het eiland Moskenesoy. Wij rijden door het magnifieke fjordenlandschap. Het plaatsje Nusfjord, heel gekend, is een schilderijtje op zich. Daar stoppen we ook voor een bezoek. De rode vissershuisjes (robuer) uit de 19de eeuw, worden aan toeristen verhuurd in de zomer.

In Flakstad bewonderen wij het oude, rood geschilderde kerkje uit 1780. In Ramburg aan de Selfjord is er een voor deze regio zeldzaam groot wit zandstrand. Ook in Hamnoy stoppen we even. Het dorpje is zo mooi, dat wij in de rij staan om foto's te nemen.

Langs de weg zie je dan in de verte Reine liggen als een schiereiland tussen de grillige fjord met op de achtergrond de donkere bergen. Je ziet ook veel droogrekken voor stokvis.

Het laatste plaatsje dat wij bezoeken is A. In A is er het Noorse visserdorp museum verspreid over het dorp zelf. Je kan er alles leren over het drogen van vis, het maken van visolie, er is een oude bakkerij, een smidse, het oude bootshuis enz... en natuurlijk de rode vissershuisjes.

We hebben veel gezien vandaag en de Lofoten zullen mij bijblijven als heel speciaal en schilderachtig mooi.

Maandag 23 juli en dinsdag 24 juli

We verlaten de Lofoten en nemen de ferry van Svolvaer naar Skutvik. De overtocht duurt 2h en we relaxen op het dek in de zon en genieten van het uitzicht. Precies om 12h zijn we in Skutvik. We vervolgen onze weg en komen op de E6 die we zuidwaarts volgen. Wij wijken wel even af om een kijkje te nemen bij de Saltstraum. Dit is de snelste getijdenstroom ter wereld. De fjord is hier heel nauw en het getijverschil van 3 m wordt erdoor geperst en bereikt zo een hoge snelheid. Het is en bijzonder fenomeen. Ook de omgeving van de Saltstraum is bijzonder mooi.

Via de 812, eveneens een schilderachtige weg, komen we terug op de E6. We overnachten op een rustplaats.

Dinsdagmorgen regent het als we terug de poolcirkel bereiken. We brengen een bezoekje aan het Polarserkelsenter met zijn tentoonstelling en souvenirwinkel. Op de heuvel bij het Poolcirkelcentrum liggen honderden kleine en grotere stenen hoopjes. Deze zijn door de toeristen neergelegd naar een oud Samisch geloof dat men op deze plaats graag zou terugkomen.   Ondertussen schijnt de zon volop, het wordt zelfs 22 gr. Later op de dag maken we nog kennis met een nederlands meisje dat helemaal alleen met de fiets en een tentje door Noorwegen toert. We doen ook nog boodschppen onderweg. Het is reeds 21h als we een plaats vinden waar we kunnen overnachten.

Woensdag 25 juli - 16 gr.

We willen graag Olden bereiken aan de voet van de Bricksdalbre gletsjer. Kort na de middag gaan we Lom bezoeken. Daar staat een van de oudste staafkerken van Noorwegen. Op de puntgevels van de houten kerk staan drakenkoppen. Deze staafkerk wordt druk bezocht, alle bussen houden hier halt. Bijzonder is ook het Bygdemuseum. Dwars door Lom loopt een woeste rivier, met een bijzonder houten bruggetje naast de brug waarover de verkeersweg loopt.

Als we verder rijden wordt het landschap steeds spectaculairder. Rond 17h bereiken we Olden waar we ons op een heel gezellige en goed gelegen camping installeren. Wij kijken uit op een meer, met rondom besneeuwde bergtoppen, watervallen en recht voor ons de gletsjerarm.

Donderdag 26 juli - 18 gr.

Vandaag gaan wij naar de Bricksdalbre gletsjer die we vanop de camping kunnen zien. Wij rijden met de auto tot waar de wandeling begint. De Bricksdalbre is een gletsjerarm aan de noordkant van de grote ijsvlakte Jostedalbreen. De wandeling is erg in trek door o.m. toeristen die met cruiseschepen in Olden aanmeren. Het pad loopt over een onstuimige rivier en rondom zie je gigantische watervallen die van de top van de rotsen naar beneden storten. De blauwe gletsjer is indrukwekkend en als je aan de voet staat hoor je de gletsjer kreunen en kraken. Op de terugweg staat een prachtige regenboog over een woeste waterval.

Na de middag maken we een ritje langs de Nordfjord. In Randabygd volgen we een pad (30 minuten stappen) tot aan de Tvinnfoss waterval. Het pad loopt daar onder de waterval door, terwijl de watermassa vlak naast je naar beneden dondert. Er waren ook heel mooie uitzichten vanaf dit pad.

Vandaag is de grootste tijd van onze sightseeing te voet afgelegd. Algemene beschrijving: adembenemend mooi!

Vrijdag 27 juli - 20 gr.

We maken een picknick klaar voor onderweg en we vertrekken naar de beroemde Geiranger-fjord. Hier leggen cruiseschepen komend uit de hele wereld aan. Op weg naar de Geiranger-fjord nemen wij de tolweg naar Dalsnibba. Het is een heel enge grintweg met aan één kant een duizelingwekkende ravijn en veel haarspeldbochten. Vanaf 1495 m hoogte kijk je uit op de fjord. Vanaf daar moeten wij het hoogteverschil van 1495 m naar 0 meter overbruggen via een indrukwekkende weg vol haarspeldbochten, met prachtige uitzichten na iedere bocht, en rondom ons grote watervallen. Er zijn ook verschillende punten die uitzicht geven op de Geiranger-fjord. Het is net een postkaart. De fjord is omringd door steile tot 800 m hoge rotswanden.

En als we op een van die uitkijkpunten willen picknicken, merken wij dat wij de rugzak in de caravan hebben laten staan. In Geiranger kopen wij dan maar heel lekkere kaneelbroodjes.  We nemen de weg terug die over de meer dan 1000 m hoge Strynsfjell loppt. Daar ligt nog sneeuw en er wordt zelfs nog geskied. De weg is smal en regelmatig moeten we plaats maken voor een tegenligger. Alles is heel mooi door de sneeuw en hier en daar een ijsschots op de blauwe meertjes. We stoppen vaak voor een foto of filmopname en voor de prachtige uitzichten. De zon schijnt, het is puur genieten.

Zaterdag 28 juli - 14 gr.

We rijden weg van de mooie camping en het regent. In Fjaerland bezoeken we het glacier-museum. Dit is een heel boeiende ervaring. Het ontstaan van gletsjers, de klimaatsveranderingen op aarde, een prachtige film over de Jostedalbreen ijsvlakte, en een interactive klimaattentoonstelling waar je telkens in een andere ruimte kan beleven hoe de aarde er in de nabije toekomst, in 2040 en 2100 zal uitzien als we niets doen aan het broeikaseffect, dit alles is echt de moeite waard.

Daarna rijden wij verder. Een maal moeten wij de ferry nemen en we moeten door verschillende tunnels, waarvan ééntje 25 km lang is. In de late namiddag komen we aan in Flam.

Zondag 29 juli - 16 gr.

Flam is beroemd voor zijn Flamspoorlijn. Het staat in iedere reisgids vermeld en is een topper voor de toeristen. Het station ligt recht tegenover de haven. De Flamspoorlijn van Flam tot Myrdal is 20 km lang en moet een hoogteverschil van 866 m overbruggen. Er zijn 20 tunnels en verschillende bruggen over een wilde rivier. Je kan de trein nemen tot Myrdal, daar even rondkijken en de de trein terug nemen naar Flam. Je kan ook te voet de afdaling doen, of je kan op één van de 7 haltes uitstappen en vandaar terug naar Flam wandelen. Wij kiezen voor het laatste en nemen de trein van 9h45 tot in Blomheller. Wij zijn de enige reizigers die daar uitstappen, maar de attente conducteur opent de treindeur en wijst ons de weg aan waar onze wandeling begint. Wij zijn 12,5 km van Flam verwijderd en doen op een rustig tempo ruim 4 h over de afdaling. Het is een gemakkelijk pad dat ons door de prachtige vallei voert. We volgen de woeste rivier richting dal, met rondom ons hoge watervallen die met luid geraas naar beneden storten. Eénmaal verwijnt de rivier in de rotswand om er zo een 100 m verder met grote kracht terug uit te stromen, en zich met woest geweld naar beneden te storten. Onbeschrijflijk mooi!

Om 15h30 zijn we alweer onderweg met de caravan.

In Borgund bezoeken wij de heel oude staafkerk. En rond 18h30 houden we halt op een schilderachtig plaatsje naast een rivier om er te overnachten.

Maandag 30 juli - 19 gr.

Wij volgen de E6 richting Göteborg - Zweden.  In de namiddag wijken we af en nemen de weg 163 om in Tanumshede de rotstekeningen van Tanum te gaan bekijken. De primitieve tekeningen staan op de werelderfgoedlijst van de Unesco en dateren uit de bronstijd. Ze zijn in vlakke rotsen uitgekerfd met stenen gereedschap. Ze zijn wel recentelijk rood gekleurd om ze beter zichtbaar te maken. In dit gebied zijn veel van deze tekeningen teruggevonden.

Na dit intermezzo rijden we tot op ca. 25 km van Göteborg, waar we afslaan om ons in Marstrand, een schereneiland, op een camping te plaatsen. We willen hier een paar dagen blijven om Göteborg en omgeving te bezoeken. We zijn in een verrassend mooi landschap aan zee terechtgekomen met vele kleine rotseilandjes voor de kust.

Dinsdag 31 juli - 21 gr.

Om Göteborg te bezoeken rijden we naar Ytterbi (zo een 15 km) en nemen daar de bus. We komen aan in het hartje van de stad, op de Avenyn, de Champs Elysée van Göteborg. We lopen tot de Poseidon fontein, waar zich ook het stadstheater, het kunstmuseum en het Concerthuis bevinden. We lunchen in een gezellig café. Aan het Gothakanaal, waar je een toeristenvaart kunt maken is heel veel volk. Vandaar kan je het "Stathuset", het Radhuset" en de Christinakerk zien.

In deze laatste lopen we even binnen. Op dat moment is er een sopraan samen met een strijkorkest aan het oefenen. Het klinkt prachtig in de overigens zeer mooie kerk.

We lopen nog door de Haga-buurt, het oudste stadsgedeelte, met een voetgangerszone en we nemen een kijkje bij het "Kronhuest", ooit het arsenaal van de koning, waar nu ateliers van ambachtelijke kunstenaars zijn.  De haven bewaren we als laatste. Göteborg is een eigentijdse, gezellige stad, met veel groene parkjes, waar je bij mooi weer zoals nu, overal mensen en druk bezette terrasjes ziet.

Met de bus komen we terug in Ytterbi. Onze dag was helemaal gevuld met dit aangename bezoek.

Woensdag 1 augustus - 20 gr.

Vandaag is een rustdag. Maar we kunnen het niet laten om even in Marstrand te gaan wandelen. Het is een populair kustplaatsje. We wandelen langs de verschillende kades waar zeiljachten liggen, of vissersboten, maar ook veel kleine bootjes. Er is een ferry naar Marstrandsund, een klein eilandje met een grote vesting. Vanop de kaai van Marstrand zie je de overkant en het fort. We wandelen terug langs de rotskust met de vele rotseilandjes naar de camping.

De rest van de dag is rustig, want morgen vertrekken wij naar Kopenhagen.

Donderdag 2 aug. en vrijdag 3 aug. - 20 gr.

Donderdag is een onderwegdag. We zijn laat vertrokken, en onze enige bezoekstop onderweg is het Tolöholmsslot, een door een Schot gebouwd kasteel in rode graniet, gelegen in een mooi park.

Vrijdag plaatsen we de caravan op een camping en nemen de trein naar Kopenhagen. Van zodra we buiten het station komen, worden we overweldigd door de grote drukte. Vlak voor het station is het Tivoli-pretpark, waarvoor in rijen wordt aangeschoven.

Met onze toeristische kaart met uitgestippeld parcours gaan we op weg. Op het plein waar het Ratshus staat is een minivoetbalveld afgespannen, met rondom tribunes. Onze weg voert langs het Hans Anderson-museum, en dan komen wij bij de oude haven. Dit is werkelijk een schilderijtje. In de smalle havengeul liggen enkele prachtige boten. Op de kaai langs beide zijden lopen een massa mensen langs vol bezette terrasjes.

Van hieruit vertrekken toeristenboten tot aan de grote haven en het beroemde beeld van de zeemeermin. Zover zijn wij nog niet. Wij komen op het plein waar het mooie kasteel Malienborg staat met de Koninklijke wacht. Het paleis van Christian VIII is het private museum van de Deense koninklijke familie. Recht tegenover dit plein is de Frederikskerk.

Vlakbij de gote haven staat de heel mooie engelse St. Albanskerk met ernaast de imposante Gefjonfontein.

En dan komen wij bij het beroemde "Mermaidsculpture", de zeemeermin die bijna symbool staat voor Kopenhagen. Ook hier is een menigte toeristen aanwezig.

We keren terug langs de Kastelet vesting, met de rode kazerne binnen de muren. Als laatste gaan we nog een kijkje nemen bij het Rosenborgslot, alvorens wij de trein terug nemen.

Deze laatste bezoekdag van onze reis heeft zeker indruk gemaakt.

Morgen vertrekken wij naar huis en we hopen in de loop van zondag thuis te komen

BESLUIT

We zijn 36 dagen op weg geweest en we hebben in totaal 11377 km afgelegd. We hebben heel veel gezien en heel veel indrukken verwerkt. Het is een veelzijdige, unieke reis geweest, waar we nog lang aan zullen terugdenken.