Tenerife - november 2016

Maandag7 november 2016

Om 5 h ‘s morgens zijn we op weg naar de luchthaven in Zaventem. We gaan een weekje op vakantie naar Tenerife. We hebben de reis geboekt via Thomas Cook. Het vliegtuig vertrekt met wat vertraging om 9h10 en rond 12h15 landen we op Tenerife. We worden door een bus opgehaald en tegen 14h zijn we ingecheckt in hotel Best Jacaranda in Costa Adeje. Het is een gigantisch groot hotel met meer dan 500 kamers. Het gebouw ligt rond een 4 tal zwembaden. Alles oogt verzorgd en luxueus.

Nadat we geïnstalleerd zijn wandelen wij naar het strand, zo een 400 m. We hebben een eerste indruk: toeristisch druk maar wel aangenaam en keurig.
Het avondmaal in het hotel in de vorm van buffet is lekker. Het aanbod is enorm en ondanks de vele gasten verloopt alles vlot.

Dinsdag 8 november - 25 gr.

Na een uitgebreid ontbijt besluiten we om deze eerste dag een kustwandeling te maken helemaal tot Los Christianos. We zijn rond 9h10 al op pad. Het is zonnig en warm. Van Adeje wandelen we langs de mooie bochtige strandboulevard naar Playa de las Americas, de grootste toeristische trekpleister. Vandaar gaat het verder naar los Christianos. We doen er dik 2h over om onze bestemming te bereiken. Overal is er veel volk, de terrasjes zijn druk bezet. We genieten van een lekkere sangria alvorens de lange wandeling terug aan te vatten.

Tegen de avond halen we een huurwagen op die we gereserveerd hadden. Een kleine Fiat Panda is voor 4 dagen van ons zodat we het eiland kunnen verkennen.

Woensdag 9 november -23 gr.

Na het ontbijt vertrekken wij met onze Panda naar het noordoostelijke stuk van Tenerife. Onze eerste stop is op Playa de las Teristas. Dit gouden strand (vanwege het aangevoerde Saharazand) is meer dan 1 km lang en oogt gezellig en rustig met hier en daar palmbomen en andere bomen en aan het begin van het strand kleurige bootjes.

Dan voert onze trip ons door het Anaga gebergte. De bochtige, smalle wegen met prachtige uitkijkpunten over scherpe bergkammen en diepe ravijnen laten ons genieten van een indrukwekkend berglandschap.

De ruwe rotskust van Playa de San Roque maakt deel uit van het Anaga natuurpark.

Nu en dan stoppen we in een hoog gelegen bergdorp zoals Taborno en Beijä.

Op de terugweg nemen we nog een kijkje bij de kathedraal van Candelaria en bij de pyramides van Guimar.

Donderdag 10 november 24 gr

Vandaag gaat onze daguitstap naar het Parque National del Teide. Dit natuurpark rond de vulkaan Teide (3718 m hoog) is heel bijzonder. Overal rond de Teide zijn bergen, rotsen en velden van gestolde lava. Wat opvalt zijn een bepaalde soort dennenbomen die op de lava grond groeien. Boven de boomgrens lijkt het wel een maanlandschap. Met de auto kunnen we tot ca. 2300m. Daarna kan men nog hoger met een cabinelift. Onderweg houden we halt bij de Roques de garcia waar vreemde rotsformaties en een oude krater het landschap domineren. We maken er een korte wandeling.

We rijden verder naar Orotava en het vreemde landschap blijft ons boeien. Ook in Orotava maken we een wandeling. De prachtige oude herenhuizen en de mooie kerk zijn de blikvangers.

Als laatste bezoeken we Puerto de la Cruz, eens een eenvoudige vissersplaats, nu een toeristische trekpleister. We beginnen bij het Lago Martines, een complex van luxueuse zeewaterbaden en komen bij het kapelletje Ermita de San Telmo daterend van 1780. We komen zo in het oude stadsgedeelte waar tussen de palmbomen een majestueuze kerk staat met barokke klokkentoren.

Na dit boeiende laatste bezoek rijjden we via de snelweg terug naar Adeje.

Donderdag 11 november -24 gr.

Onze daguitstap van vandaag voert ons naar het noordwesten van het eiland. Onze eerste bezoek is Icod de los Vinos een door wijngaarden omringd stadje, vooral bekend om een drakenbloedboom die al enkele eeuwen oud is. De boom is zeker de moeite waard maar ook een paar pleintjes met nog andere oude bomen en planten maken van dit plaatsje iets bijzonders.

De afdaling naar Playa de San Marcos en de rit langs de kust laten ons genieten van mooie landschappen en we zien er ook uitgestrekte bananenplantages.

Ondertussen is de bewolking flink toegenomen. We houden halt in Garachico dat in 1709 volledig verwoest werd door de lava die bij een uitbarsting van de Teide hier in zee stroomde. In de door lava gevormde inhammen zijn nu kleine zwempoelen waartussen looppaden zijn aangelegd ; een beetje een vreemd schouwspel dat aan Garachico iets eigens geeft.

Ondertussen is het beginnen regenen. Toch gaan we verder naar Masca, een geïsoleerd dorp hoog in het gebergte. Een kronkelende heel steile bergweg brengt ons door een uitermate woest landschap naar Masca. Helaas is de regen en de bewolking een grote spelbreker en kunnen we niet van de uitzichten genieten. We rijden terug en stoppen nog even in Los Gigantes met zijn reuzenkliffen. Hier schijnt de zon en hebben we toch nog een zonnig einde van onze uitstap.

Zaterdag 12 november - 24 gr.

We rijden opnieuw naar Masca in de hoop dit keer wel te kunnen genieten van de mooie natuur. Masca ligt temidden imposante kliffen op een smalle richelaan de rand van een diepe ravijn die naar zee leidt. Het was heel lang bijna ontoegankelijk en ook nu nog zijn de toegangswegen heel steil en met duizelingwekkende bochten. Ondanks de harde wind was het wel de moeite waard om nog even terug te komen.

Hierna rijden we terug. Niet ver van Costa Adeje ligt Costa del Silencio. Daar gaan we een kijkje nemen bij de uitlopers van het Montana Amarillo: opmerkelijke kliffen in een oranje-gele kleur. Ondanks de wind en een nogal woeste zee zijn er duikers in het water.

In Las Galletas, druk volgebouwd met hotels en appartementen wandelen we nog even op de dijk en langs de haven.

Hierna wordt het tijd om terug te keren en onze huurwagen terug in te leveren.

Zondag 13 november - 24 gr.

Het is onze laatste volle dag in Tenerife. We doen een lange kustwandeling helemaal tot la Caleta. Een mooie promenade met wisselende zichten op het strand, de chique hotels, leuke terrasjes en overal heel veel volk. We zijn er enkele uren mee zoet en we genieten op een terrasje met zeezicht van een lekkere mojito. Heen en terug hebben we zo een 13 km gewandeld.

Morgen kunnen we nog rustig ontbijten en inpakken. We worden om 11h10 afgehaald en naar het vliegveld gebracht. Onze vlucht vertrekt om 13h55.